Painetuissa tai sähköisissä medioissa julkaistuja toimituksellisia juttuja ja sisältöjä saavutetaan suunnitelmallisella ja aktiivisella mediaviestinnällä. Kuulostaa helpolta, lähes heppoiselta ohjeelta.
Moni yrittäjä ja yrityksen viestijä tuskailee asian kanssa. Tiedotteita lähetetään, mutta jutut loistavat poissaolollaan. Kilpailijasta oli hiljattain juttu toimialan kärkimediassa, paikallisradio haastatteli ja ammattilehdessäkin oli sivun juttu syksyn teemanumerossa. Mikä tekemisessä on herättänyt toimittajien kiinnostuksen? Onko kyse henkilökohtaisista toimittajasuhteista vai pelkästä hyvästä onnesta?
Ansaittu medianäkyvyys ei tule ilmaiseksi
Medianäkyvyyttä kutsutaan myös ansaituksi näkyvyydeksi, sillä sitä ei voi hankkia rahalla, kuten mainontaa. Toimituksissa uutisen julkaisupäätös tehdään riippumattomasti ja journalistisin perustein. Viestijän on kuitenkin turha ajatella, että medianäkyvyys on yritykselle ilmaista näkyvyyttä, sen eteen ei tarvitse nähdä muuta vaivaa kuin kirjoittaa napakka tiedote, lähettää massapostina toimituksiin ja odotella osumia. Joskus tällainen onni kohtaa, useimmiten ansaitun medianäkyvyyden saavuttaminen vaatii työtä ja monenlaisia työkaluja viestijän työkalupakkiin.
Katso mediatyötäsi toimittajan silmin
Jokaisella meillä on oma käsityksemme siitä, mitä medioissa pitäisi julkaista. Toimittajan tavoitteena on tehdä hyvä juttu median yleisön näkökulmasta. Toimituksissa juttuja arvioidaan uutiskriteereiden kautta; yleinen kiinnostavuus, merkityksellisyys, yllätyksellisyys, vaikuttavuus ja paikallismediassa paikallisuus painavat päätettäessä minkälaista sisältöä julkaistaan.
Älä viesti sitä, mistä haluat kertoa, vaan sitä, mitä halutaan kuulla.
Kuten sinä yrittäjänä ja yrityksen edustajana rakennat yrityksesi brändiä, myös mediat rakentavat omaansa. Juttujen täytyy kiinnostaa ja puhutella median yleisöä ja pitää heidät tyytyväisinä mediassa julkaistuihin sisältöihin. Käännä siis katseesi omasta asiastasi toimittajan silmien kautta hänen yleisöönsä. Mikä tiedotteen aiheessa tai tarjoamassasi juttuideassa koskettaa lukijan arkea tai on hänelle ammatillisesti kiinnostavaa? Pitchaa juttuideasi, perustele ja vakuuta miksi juttu yrityksestäsi tai tuotteestasi pitäisi tehdä. Meistä jokainen haluaa onnistua työssään, myös toimittaja.
Jos aihe ei sytytä toimittajaa, miksi se kiinnostaisi lukijaa?
Mediatyö on toimittajan auttamista – tuloksena medianäkyvyyttä
Tiedotteen lähettäminen, pienelle tai suuremmalle joukolle, on hyvä ja tehokas tapa tuottaa medialle juttuaiheita. Se on yksi keino tiedottajan työkalupakissa, ja edelleen tärkeä tapa tehdä mediatyötä. Mutta silloin, kun halutaan syvällisempää tapaa käsitellä yrityksesi kannalta tärkeää teemaa, on mediatyössä hyvä turvautua tiedotteen sijasta tarjoamaan juttuideaa, haastateltavaa tai tarjota tietylle medialle tai toimittajalle juttua yksinoikeudella. Tämä sopii erityisen hyvin silloin kun tavoitteena on saada media kiinnostumaan laajemmin yrityksesi toiminnasta tai tuottamaan syvällisempi henkilöjuttu.
Pidä mediatyön työkalupakissa oikeat välineet eri tilanteisiin; tarkastele yrityksesi uutisaiheita ja tekemistä toimittajan silmin, räätälöi aiheita median lukijan näkökulmasta, kohdista tiedotteesi tarkasti median kiinnostuksen mukaan, tarjoa juttuaiheita ja perustele miksi juttu yrityksestäsi tai tuotteestasi pitäisi tehdä.
- Ole ennakoiva, sinnikäs ja aktiivinen
- Ole avoin
- Tutustu toimittajien työtapoihin ja kunnioita niitä
- Tunnista median yleisö ja tarjoa ko. medialle sopivia näkökulmia – ole valmis räätälöimääin aihettasi
- Muista, että autat toimittajaa hänen työssään!
Toimittaja toimii tulkkina tiedottavan tahon, esimerkiksi yrityksen ja lukijoidensa välillä. Toimittajan työtä on myös tehdä asioista ymmärrettäviä. Mediatyö on ennen kaikkea sidosryhmä työtä. Toimittajat tavoittelevat hyviä, luottamuksellisia, monivuotisia mediasuhteita – ihmisiä, joiden kanssa on mukava ja helppo asioida.
Älä jää tiedotteiden ja juttuideoiden varaan, vaan hyödynnä myös medioiden erilaisia juttupaikkoja:
kolumnit
pääkirjoitukset
blogit
mielipidesivut
vieraskynä
tuote-esittelyt
median omat palstat
Älä jätä medianäkyvyyttä onnen varaan
Mediatyö on viestinnän alue, jossa voi kehittyä jatkuvasti. Haluamme auttaa yrityksiä ylittämään uutiskynnyksen ja saavuttamaan omien tavoitteiden mukaisia onnistumisia. Yrityksen mediaviestintä – yli uutiskynnyksen -verkkokurssi on tarkoitettu erityisesti pienen tai keskisuuren yrityksen viestinnästä vastaavalle henkilölle tai yrittäjälle. Kurssi sopii hyvin myös henkilölle, joka tekee viestintää ja markkinointia muun työn ohessa – kurssi ei vaadi syvällisiä viestinnän lähtötietoja.
Verkkokurssilta saat keinot ja avaimet, miten autat toimittajaa hänen työssään. Miksi toimittaja tekee juttuja tietyistä aiheista? Miten voit innostaa toimittajaa tekemään juttua yrityksestäsi, sinusta yrittäjänä, palveluistasi tai tuotteistasi?
Tutustu verkkokurssiin ja tule mukaan!
Olemme suunnitelleet kurssin materiaalit siten, että ne auttavat ottamaan mediaviestinnän kokonaisuuden haltuun nopeasti ja varmasti. Kurssilta löydät kaiken mitä tarvitset, jotta uutiskynnyksen ylitys onnistuu!